لکوموتیو توسعه تجارت خارجی به دست بخش خصوصی روشن می شود
به گزارش اقتصادکوشان سید مجتبی رضوی ضمن اشاره به ظرفیت تولیدات واحدهای تولیدی در استان مازندران، اظهار کرد: توسعه ارتباط با ترکمنستان به گسترش تجارت با سایر کشورهای cis هم به دلیل عبور از این کشور کمک می کند.
وی سیمان، فراورده های نسوز و سایر مصالح ساختمانی را از جمله تولیدات صنایع استان مازندران برشمرد و اضافه کرد:در کنار این محصولات، مازندران از مزیت کشتارگاه های مرغ بسیار قوی برخوردار است که صرف نظر از کیفیت مرغوب محصول امکان تولید انبوه را برای صادرات دارد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران ادامه داد: برنج ایرانی یکی دیگر از محصولات این استان است که در شرایط فعلی روی دست کشاورزان مانده، اما صادرات آن منجر به رونق اقتصاد کشاورزی و به تبع آن کشور خواهد شد.
وی به تولیدات انبوه صنایع غذایی مازندران اشاره کرد و افزود: مرکبات از دیگر کالاهای کشاورزی است که با نیازسنجی در کشورهای همسایه، امکان صادرات آن فراهم است.
رضوی با بیان اینکه شرکت های لبنیاتی و غیرلبنی بزرگی در این استان فعال است، خاطرنشان کرد: این صنایع از تولید بیسکوئیت تا سایر اقلام خوراکی نظیرآب میوه را دارد که باز هم بستری برای صادرات کالا به کشورهای همسایه را خواهد داشت.
وی تصریح کرد: با وجود چنین ظرفیتی در مازندران متاسفانه کمتر به مقوله صادرات آن توجه شده که یکی از دلایل آن فعالیت نامناسب اتاق بازرگانی مازندران است اما وقتی صحبت از اتاق مشترک مطرح می شود موضوع متفاوت خواهد بود چراکه روسای اتاق مشترک می توانند به صورت مجزا و موازی با فعالیت های اتاق امکاناتی برای تسهیل صادرات ایجاد کند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران شناسایی پتانسیل استان های مجاور ترکمنستان برای صادرات را نخستین گام توسعه تجارت دانست و گفت: در مرجله بعد نیازهای کشور ترکمنستان باید احصا و طبقه بندی شود تا نسبت به صادرات آن کالاها اقدام شود.
وی معرفی تاجران به یکدیگر و تلاش بخش خصوصی و تشکل های غیر دولتی در ایجاد همگرایی بین بازرگانان را گامی موثر برشمرد و افزود: بیشتر این اقدامات همت بخش خصوصی را می طلبد و تنها در صورتیکه با مشکلی مواجه شد از دولت برای رفع موانع کمک بخواهد به عبارتی لکوموتیو بازار تجارت خارجی باید بخش خصوصی باشد نه دولت.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید