تصمیم گیری در شرایط عدم قطعیت
فرآیند تصمیم گیری در پرتو فرهنگ، ادراک، اعتقاد، ارزش ها، نگرش ها، شخصیت، دانش و بینش فرد صورت می گیرد و این عوامل بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند.
تصمیم گیری و مدیریت را می توان مترادف هم دانست، چون تصمیم گیری جز اصول مدیریت است. همه مدیران با فراگرد تصمیم گیری سرو کار دارند چون حرفه آنان چنین اقتضا می کند. امروزه با توجه به اینکه در شرایط وکا (VUCA) هستیم یعنی: شرایط عدم قطعیت، پیچیدگی، مبهم و نوسانی، لذا تصمیم گیری در موقعیت های پریسک و مخاطره آمیز مستلزم سرعت و دقت بیشتری است. در این راستا تصمیم گیری یک فرایند چند مرحله ای است که شامل شناسایی نتایج احتمال، ارزیابی عوامل محیطی و غیر قابل اجتناب و برآورد احتمال موقیت آمیز بودن آن تصمیم است.
برای بهترین تصمیم گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان می بایست یک سری رویکرد خاص انجام شود که به شرح ذیل عبارتند از:
- تحلیل دقیق از شرایط و عوامل موجود
- استفاده از منابع و مشورت با افراد متخصص و با تجربه
- انعطاف پذیری و تغییر در رویه ها و بازنگری تصمیمات
- مدیریت ریسک
- تمرکز به اهداف
در ادامه راهکارهایی جهت اخذ تصمیم بهتر در شرایط سخت و بحرانی ارایه می گردد.
- شناسایی نقاط قوت،ضعف و فرصت ها و تهدید های کسب و کار
- شناسایی مشکل و ایجاد گزینه ها برای حل مشکل و سپس انتخاب بهترین گزینه
- استفاده از تجربه و اموخته های گذشته
- تحلیل ریسک و پاداش
- مدیریت استرس و فشار ( تمرکز بر کنترل ذهنی- تقسیم وظایف- تعیین اولویت ها )
- استفاده از تکنیک های مدیریت زمان
جمع بندی
بطور کلی تصمیم گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان یک اقدام ریسکی است اما می توان این ریسک را اندازه گیری و اجرایی کرد.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید