درد و دلهای کارآفرین در حوزه آسانسور/ صنعتی که کماکان بایکوت مانده است
اقتصاد کوشان- زهرا طاهری: این موضوع را کارآفرینان موفق به خوبی درک کردند که هر روز برایشان روزی نو و پر از تجربههای رنگارنگ باشد؛ تجربیاتی که خون و دل خوردند تا توانستند به آن دست یابند. واقعیت غیرقابل انکار در دنیای امروز آسانسورها است آنها قسمت مهمی از زندگی ما را به عهده دارند، […]
اقتصاد کوشان- زهرا طاهری: این موضوع را کارآفرینان موفق به خوبی درک کردند که هر روز برایشان روزی نو و پر از تجربههای رنگارنگ باشد؛ تجربیاتی که خون و دل خوردند تا توانستند به آن دست یابند.
واقعیت غیرقابل انکار در دنیای امروز آسانسورها است آنها قسمت مهمی از زندگی ما را به عهده دارند، زمانی به مراکز خرید، دانشگاه و سایر اماکن پرتردد میرویم این واقعیت را که آسانسور توانسته موجب سهولت امور شود به عینه درک میکنیم که اگر آسانسور وجود نداشت چه میشد؟! درواقع استفاده از آسانسور قسمتی از زندگی روزمره ما شده است.
در این زمینه شرکت ساختمانی و آسانبر فرس طبرستان با نام تجاری آسانسور فرس در زمینه نصب، راهاندازی، فروش و خدمات پس از فروش آسانسور در سطح استان مازندران فعالیت میکند. این شرکت در سال ۸۷ ثبت شد و در سال ۹۲ موفق به اخذ پروانه بهرهبرداری از سازمان صمت استان شده و تاکنون نیز درحال فعالیت است. درحال حاضر این شرکت یک مجموعه کامل در زمینه فروشگاه قطعات، تولید کابین آسانسور، نصب و راهاندازی و مونتاژ انواع آسانسورهای کششی و هیدرولیک در صنعت آسانسور به حساب میآید. این واحد دارای چندین شعبه در شهرهای سرخرود، بابلسر، ساری، نکا و جویبار استان مازندران است.
هدایت انواری مدیرعامل شرکت ساختمانی و آسانبر فرس طبرستان در اینباره میگوید: مثل همه کارآفرینان با دنیای پراز امید و آرزو وارد این کار شدیم و همواره طی این سالها شعارمان این بود در کارمان بهترین باشیم. باتوجه به اهمیت، استانداردسازی آسانسور بهصورت سالانه انجام میشود که مدیران یا مالکان ساختمان باید بعد از اتمام تاریخ انقضای گواهی نسبت به دریافت گواهی استاندارد ادواری اقدام کنند. البته این موضوع به آن شکل که باید مورد توجه قرار نگرفته و به دلیل عدم همکاری مالکان، مدیران ساختمان و یا مالکان این قضیه هم بایکوت مانده است مگر در موارد خاص…
مدیرعامل شرکت ساختمانی و آسانبر فرس طبرستان بیان میکند: عمر مفید یک آسانسور به نوع قطعات مصرفی در آسانسور و نوع سرویس تاثیرگذار است اگر به این مهم توجه شود عمر مفید آن بین ۱۵ تا ۲۰سال خواهد بود ولی اگر به این مهم توجه نشود حتی در حد چند ماه خواهد بود البته از این موضوع نگذریم که آسانسورهایی داریم که اصلا سرویس نمیشوند و بعد از چند ماه هزینه سنگینی باید متحمل شوند. به اعتقاد بنده در ارتباط با بحث آسانسور آن چنان که باید اطلاعرسانی صورت نگرفته و دلیلش هم این است برخی وارد این عرصه شدند که تخصص لازم را ندارند.
انواری تصریح میکند: طی سالهای اخیر باتوجه به نبود امکانات کامل کابینسازی در سطح استان اقدام به راهاندازی مجموعه کامل کابینسازی در شهرستان قائمشهر برای شرکت خودمان کردیم که در قالب آموزش و ساخت کابین با همکاری فنی و حرفهای قائمشهر تحت قالب همکار آموزشی بهعنوان سرمایهگذار در بحث آموزش کارآموز و یادگیری تخصصی ساخت کابین آسانسور وارد عرصه شدیم که این موضوع اتفاق خوبی بوده و توانسته شرکت ما را بیشتر مطرح کند البته برنامههای زیادی در سر داریم که امیدواریم همه آنها را در استان پیاده کنیم.
مدیرعامل شرکت ساختمانی و آسانبر فرس طبرستان از جمله مشکلات صنعت آسانسور را نوسانات نرخ ارز و نبود قیمت پایه و واقعی نصب آسانسور برمیشمارد و اضافه میکند: مشکل بعدی نداشتن سواد و اطلاعات کافی نصابها در زمینه مونتاژ و عدم آموزشهای لازم و ساماندهی نامناسب نصابها بوده که باعث شده بازار آسانسور مازندران آسیبهای زیادی را تجربه کند. همچنین، عدم تخصص کارفرمایان که متاسفانه شخصا بدون داشتن تجربه و اطلاعات کافی نسبت به این کار اقدام میکنند.
این کارآفرین در ارتباط با بحث تامین قطعات تولیدی، میگوید: ۵۰درصد قطعات ما داخلی و ۵۰ درصد قطعات ما در صنعت آسانسور وارداتی است ولی در مجموع باید اعلام کنیم در تامین مواد اولیه تولید کابین مشکلی به آن شکل نداریم. موضوع مهم نوسانات قیمت بوده که ما را آزار میدهد از زمانی انعقاد قرارداد تا تحویل عملا سود تولیدکننده حذف شده و در مواردی حتی متضرر هم میشویم. دردسر دیگر ما در ارتباط با بازار فروش است که باید بگوییم بهدلیل عدم ساماندهی نصابها و افزایش بیرویه شرکتهای آسانسور متاسفانه در بحث رقابت جا میمانیم؛ به این معنا که اگر بخواهیم بازار آسانسور را تقسیمبندی کنیم از ۱۰۰درصد ۴۰ درصد دست شرکتهای مجاز و ۶۰درصد دیگر دست نصابها و شرکتهای غیرمجاز و فروشگاهدارها است.
انواری اظهار میکند: آسانسورهای که نصب میشوند باید ماهانه توسط سرویسکاران خبره و دارای صلاحیت سرویس شوند ولی متاسفانه شاید ۵۰درصد شرکتهایی که در این زمینه سرویس ارائه میدهند درست کار میکنند و ۵۰ درصد دیگر در حد یک بازدید و روغنکاری سطحی است و کار دیگری انجام نمیدهند.
آسانسور نیاز به گواهی استاندارد دارد و گواهی استاندارد هم به این شکل است که تنها شرکتهای مجاز باید اقدام به ارائه خدمات کنند در استان مازندران ۹۴ شرکت مجاز از رامسر تا گلوگاه داریم که درحال ارائه خدمت هستند به غیر از این شرکتها هر واحدی اقدام به نصب آسانسور کند تخلف کرده چراکه غیرمجاز بوده و جواز مربوطه را ندارد؛ این درحالی است در سطح استان بالای ۳۰۰ تا ۴۰۰شرکت آسانسوری داریم که تنها ۹۴ شرکت مجاز هستند و حدود ۳۰۰ شرکت بهصورت غیرمجاز درحال فعالیت هستند.
وی در قالب پیشنهاد میگوید: کارفرمایان و سازندگان در زمان دریافت پروانه ساختمان با شرکت آسانسور قرارداد منعقد کنند و یا نام شرکتهای مجاز در دفترچه ساختمانی یا همان پروانه ساختمانی همزمان با مهندس و معمار برق انتخاب شود که کارفرما این علم را داشته باشد حتما باید از شرکت مجوزدار استفاده کند و اینکه خودسر بخواهد جنس خریداری کرده و یا اینکه با نصاب قرارداد ببندد این بهنوعی تخلف است. در چندین موارد زمانیکه به مشکل برمیخورند میگویند ما اطلاعات نداشتیم. حل این مسئله بزرگترین کمکی که مسئولان میتوانند پیگیری کنند. چندین سال است این مسئله را از طریق انجمن آسانسور و پله برقی استان مازندران پیگیری میکنیم اما متاسفانه این قضیه همچنان بایکوت مانده است.
انواری خاطرنشان میکند: بحث اتحادیه استانی را در این صنعت داریم ولی این مساله همچنان بهدلیل به حدنصاب نرسیدن تعداد جواز کسبها در صنعت آسانسور در استان مازندران بایکوت مانده و همچنان زیرمجموعه اتحادیه کشوری هستیم که باتوجه به ظرفیت کمک بسیار بزرگی به صنعت آسانسور ما شود.
حرف آخر اینکه درست است خون دل میخوریم و با مشکلات دست و پنجه نرم میکنیم اما تمام تلاش خودمان را بکار گرفتیم تا در این صنعت باشیم و انتظارمان از مسئولان نیز این است با پیگیری مصوبات کنار و همراه ما باشند.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید